arcam 2016 házimozi erősítő avr 550

Jon Thompson (Szerkesztő, Home Cinema Choice magazin) úgy véli, hogy az Arcam plusz Dirac Live EQ párosa a Dolby Atmos mennyországból érkezett. A külföldi cikk magyarra fordított változata itt olvasható.

A házimozi iparág afféle hullámvölgyön ment keresztül a 2007-es gazdasági válság óta, tátongó lukak kerültek oda, ahol addig a high end piac állt. De az Arcam legfrissebb integrált házimozi erősítője rávett, hogy inkább úgy gondoljam; látható a fény az alagút végén.

Ez a viszonylag kis angol cég, mely hifi készülékei által vált híressé, határozottan visszazökkent az AV bizniszbe az AV950 (házimozi processzor) és AVR750 (házimozi erősítő) típusokkal néhány éve – mindkét eszköz nagyon szilárd hangzást nyújtott, a legjobbat saját árkategóriájukban. Aztán forgalomba került az ugyancsak megbecsült UDP411 Blu-ray lejátszó, melyet követ a most porondra kerülő AVR850 teszt. És ez nem pusztán az AVR750 továbbfejlesztett változata – a két bestia közel sem azonos. Ezért részben a Dolby Atmos felel. Változnak az idők a professzionális mozi hangosítás világában. Az Atmos-szal mindenféle új csatorna és hangfal típus megjelent.

A specifikáció 128 független hangmezőt támogat, melyen keresztül irányíthatod egy film térhatását. Itt (is) komoly gonddá válik a lecsengések összehangolása. Okosan, még anno 2003-ban, a Dolby felvásárolta az Ausztráliában székelő Lake Technology Limited-et, ők egy valós időben működő EQ-t tudtak alkalmazni, mely személyre szabott lecsengést tett lehetővé. A Dolby ezt alaposan továbbgondolta, így 2012-ben bejelenthették a CP850 processzort, az első professzionális mozi eszközt, mely a „Dolby Lake” jelfeldolgozást alkalmazta EQ-záshoz. Ahhoz, hogy a hangmezőket össze tudják egyeztetni, innen kezdve szükségtelenné vált a régimódi parametrikus EQ használata. Ahogy viszont házon belül debütált a Dolby Atmos, a Dolby Lake jelfeldolgozás zárt ajtók mögé került. Szóval, mi az alternatíva? Dirac – egy high end EQ rendszer, amit a svéd Uppsala Egyetemen dolgozó professzorok és doktorált diákok által, 15 éve alapított cég hozott létre. A Dirac többcsatornás EQ nagyon hasonló a Dolby Lake-hez. Néhány éve megjelent a Datasat prémium RS20i processzorában, és most utat tört magának az Arcam zászlóshajó házimozi erősítőjébe. Az ígéret szerint páratlan pontosságú, többcsatornás hangot kapunk.

Sajátos G-osztály az Arcam házimozi erősítő belsejében

Az AVR850 házimozi erősítő nem olcsó. 4 200 £-ért a legdrágább integrált házimozi erősítő, amiről tudok, drágább, mint pl. az Onkyo és Marantz által gyártott zászlóshajó processzorok. Az Arcam tradicionális G-osztályú audiofil végerősítőit használja, ezúttal 100 W csatornánkénti mért teljesítménnyel. Amint kiásod dobozából az AVR850-et, fel fog tűnni, hogy meglehetősen nehéz (16 kg) és a tipikus Arcam dizájnra épül. Előlapjának közepére nagy hangerőszabályzó potméter került, két oldalára egységesen elosztott, alap funkciógombokkal. A borítás kellemes sötétszürke, a megépítettség masszívnak tűnik. Különösen jól fog mutatni egyéb Arcam eszközökkel oszlopba állítva. A hátoldalon különféle bemenetek találhatóak sorba rendezve, de bizonyára nem az a rengeteg fogad, amire számítanál. A csatlakozók közé tartozik hét HDMI bemenet, 2.0a specifikációval és HDCP 2.2 támogatással. Analóg video bemenetek egyáltalán nem kerültek a készülékre, de kétlem, hogy ez bárkinek gondot okozna. Három HDMI kimenet áll rendelkezésre – kettő egy dupla képmegjelenítős rendszerhez és egy a második videó zónához. A további, képjel-mentes forráseszközök fogadására további hat analóg sztereó RCA bemenet közül válogathatunk. Emellett négy digitális koaxiális bemenetet kapunk, melyek kiegészülnek még két optikaival. A masszív hangfalkábel terminálok mellett ül egy 7.1 csatornás előerősítet kimeneti szekció, ha csak processzorként használnád az AVR850-et. Ezek fölött négy extra phono kimenet található mennyezeti hangszóró csatornaként jelölve, mely egyúttal az AVR850 házimozi erősítő egyik korlátját is mutatja – ez csak hétcsatornás erősítő. Kiegészítő végfok szükséges, ha 5.1.2-nél nagyobb Atmos rendszert szeretnél üzemeltetni. Ez nem egy olyan „instant” Atmos megoldás, mint pl. az Onkyo TX-NR5010 esetében – a vaskos árcédulát leszámítva. Az IR, RS232 és 12V portok az intelligensebb vezérlést támogatják. Elérhető egy Ethernet port is, de Wi-Fi nincsen. Szerintem utóbbi jó dolog, mivel a legtöbben aligha vágynak egy nagyteljesítményű rádiójel továbbítóra egy magas minőségű audio eszközben. A hátsó panel egy DAB/FM antennával, USB porttal és egy 6V-os kiegészítő kimenettel egészül ki. Ez a házimozi erősítő az Arcam családjában található, többi high end testvérhez hasonlóan – teljesen a hangról szól, ezért videós tekintetben képbemenet váltást kínál, de semmi többet. Mégsem lehet utóbbiba belekötni, mivel a tömeggyártásban lévő képjel feldolgozó processzorok többnyire inkább rontani szoktak a képminőségen.

arcam-hazimozi-erosito-hatlap0

Nosztalgikus házimozi erősítő felhasználói menü

Bekapcsolod az AVR850 házimozi erősítőt, és azonnal olyasmivel kerülsz szembe, amin az Arcam már csiszolhatott volna. Ez tisztán kozmetikailag értendő, semmilyen hatással nincs a kép vagy hangminőségre, de a főmenü kicsit a 90-es évek BBC teletext oldalát idézi. Könnyű olvasni és funkcionális – az alapbeállítások egyértelműen és gyorsan elvégezhetőek – de semmilyen értelemben nem sima vagy szexi.

Először sztereóban kezdtem el hallgatni az AVR850 házimozi erősítőt. Az én mantrám az, hogy ha egy processzor nem végez jó munkát sztereó módban, akkor esélyt sem adok neki többcsatornás üzemben. A koaxiális, majd analóg bementen lejátszott CD-k lenyűgöztek – Az Arcam ritmikusságot, sebességet és időzítettséget produkált, ugyanakkor a felépített hangszínpad széles volt és mély. Az egyetlen kifogásom zenehallgatás tekintetében, hogy a fejhallgató kimenet 3,5 mm-es. A fizikai médiáktól továbblépve, az AVR850 kétszeresen teljesít hálózati zenelejátszóként. A gyártó által kifejlesztett, iOS mobileszközökre telepíthető MusicLife uPnP/vezérlő applikáció jó és kellően reszponzív, gond nélkül képes rácsatlakozni a helyi hálózatba kötött zenei szerverekre, így könnyen hozzáférhetsz az MP3 vagy veszteségmentes fájlokból kialakított gyűjteményedhez. Ugyanakkor DSD támogatás nincsen. Furcsamód, figyelembe véve a cég korábbi, iPod hangrendszerek felé való törekvését, Apple Airplay sincs. Többcsatornás házimozi formátumok tekintetében viszont már egyenesen a dobozból megkapjuk a DTS-HD, Dolby TrueHD és Dolby Atmos támogatást. A DTS:X firmware frissítés útján lesz elérhető; a kissé vontatottan terjedő, leginkább Pixel és Sony Pictures Blu-ray lemezeken található Auro-3D viszont kimaradt. Úgy tűnik, hogy az új térhatású hangformátumok közül legkevésbé az Auro-3D fog érvényesülni, ugyanakkor a DTS:X – e sorok írásakor legalábbis úgy tűnik – küzd a jogosultságáért. Utóbbit a Lionsgate a Sicario c. film vetítésekor teátrálisan támogatta, a BD-lemez megjelenésekor viszont csak Dolby Atmos sávval került fel.

dirac-full

AV-acsora csata

Az Arcam AVR850 házimozi erősítő hangzásbeli értelemben egy erőbajnok, a Dirac pedig cukormáz a tortán. A konzumer világ számára egyértelműen ez az EQ rendszer az, amitől a tehetős vásárlók rögvest felbuzdulnak. A Dirac analizálja a szobádat, elemzi az összes hangfalad, felméri a karakterisztikájukat és mindezt egy grafikonon foglalja össze. Minél több időt szánsz a szoba mérésére – minél több ponton analizálsz – annál jobb korrekciód lesz. 8-12 mérési pont csinos eredményeket mutat minden átlagos méretű mozi szoba esetében. Ha akarsz, egy pontban is mérhetsz, de a Dirac számára így kevesebb információt tálalsz a szobaakusztika kiküszöböléséhez. Amint összegyűltek a mérési adatok, a neten keresztül elküldésre kerülnek a Dirac központi számítógépéhez azzal a kimeneti görbével együtt, amelyet célként állítanál be. Ezután „néhány” petaflopnyi adat feldolgozásra kerül, és visszaérkezik a korrekciós görbe, melyet az AVR850 házimozi erősítő alkalmazni képes valamennyi hangfal számára, így közel tökéletes frekvenciaválaszt megvalósítva. A fázis és késleltetés beállítás is részei a csomagnak. Mi több, a mélysugárzód is finomhangolásra kerül. Egy szoba sokkal nagyobb hatást gyakorol a mélyhangokra, mint amekkorát mi gyakran feltételeznénk. Miután az enyémet analizálta a Dirac, kiderült, hogy nagyon tömény energiát küld, 70 Hz körüli csúccsal, rengeteg robbanással, de nem sok ütközéssel. A Dirac használatával úgy hangoltam be, hogy közel lineáris választ kapjak 20 Hz-től 20 kHz-ig. A változás elképesztő lett, az egész rendszer nem csak sokkal integráltabb hanem testesebb, és részletesebb basszusokat is produkált. Ennél eggyel tovább léptem, és három különböző (más gyártótól származó) hangfalat kötöttem be LCR csatornának, mindegyiket a maga sajátos lecsengésével. Hagytam, hogy a Dirac kiderítse, vajon össze tudja-e fésülni őket, és megtette, trióvá téve a hangfalakat és ugyanazzal a hanggal ellátva mindet. És nem rossz értelemben: úgy szóltak, ahogy elvártad tőlük. A végleges kalibrációval és a 7.2.4 Atmos konfigurációt hajtó Arcam erősítővel bebizonyosodott, hogy sikerült megkapnom a professzionális mozi termekhez legközelebbi hangélményt. Egyik, továbbra is kedvenc demó lemezem – br_johnwickJohn Wick Blu-ray-en – élvezet volt. A Red Circle klubban zajló jelenet fájdalmasan jól jelent meg, mivel az erőszak által (suhanó pengék, csilingelő töltényhüvelyek) megszólaltatott, valamennyi apró részlet hallható volt a fegyverropogás közben is. Az effektek vezénylése első osztályúan történt. A zenei aláfestés ugyancsak remekelt, az Arcam lehetővé tette, hogy meghalld a brummogó éjszakai klub és a privát szoba közti kontrasztot. Ezután elindítottam az Ötödik Elem c. film US remaster változatát. Ez egy másik kihagyhatatlan lemez, képminőség és az új Atmos keverés szempontjából egyaránt.

Mindegy hogy milyen jelenetet választasz, teljesen magával ragad. A taxis üldözésotodik-elem-blu-ray alatt Bruce Willis csípős megjegyzésekkel tarkított beszéde kiválóan elhelyezkedett a káosszal körbevett világban. A Sicario c. film referencia szintű hangzást nyújtott. Az Arcam felszívta magát, és elképesztő pontossággal, az erőtlenség leghalványabb nyoma nélkül mindent kiadott magából, míg a helikopter elszállt, mélységgel, életszerűséggel és tisztasággal. Amikor Mercer ügynök leereszkedett a határközi, kábítószer csempésző csatornába, a meginduló torkolattűz rendkívüli részletpozícionálással és váratlanul dinamikus jelugrással sicario-arcam-hazimozi-erosito-avr850-tesztpárosult. Őszintén foglalkoztat a kérdés, hogy vajon mennyivel lett volna jobb a hang DTS:X-szel. Ha kikapcsoltam a Dirac-ot, a hangfalaim és a szobám képességeire lettem utalva. A basszusokat érezhetően gyengébben adta vissza a rendszer, és mintha szájkosarat raktak volna rá, az effekteket keresztülhordó hangmező már nem volt annyira egységes és kiegyensúlyozott. Még így is jól szólt – az AVR850 házimozi erősítő alapvető ereje és határozottsága megmaradt – de nem lehetett összekapcsolni az aktív Dirac üzemállapottal.

AVR850 Arcam házimozi erősítő – Briliáns frissítés

Mindent összevetve, ha egy Dolby Atmos/DTS:X házimozi erősítőre van szükséged és a lehető legjobb kell, valószínűleg ez lesz az. Az Arcam részéről okos döntés volt, hogy a Dirac-kal működtek együtt más, kevésbé kiforrott EQ rendszerek helyett. A G-osztályú erősítővel és az Arcam hangzásbeli szakértelmével illetve a jövő biztos HDMI lapkának köszönhetően lenyűgöző szintre frissíthetjük házimozi rendszerünk képességeit. Két alapvető hátrány van. Az első, hogy az erősítő hétcsatornás, így a Dolby Atmos házimozi rendszer konfigurációk kiegészítő végerősítő(ke)t igényelnek. A tömeggyártó márkák több csatornát adnak egyetlen dobozból. másodszor, az ár azt eredményezi, hogy sokak számára nem lesz hozzáférhető az erősítő. Ami, jobban belegondolva, elég nagy kár.

Arcam AVR850 házimozi erősítő Dolby Atmos rendszer törökbálint