Az AVR31 egy nem mindennapi termék, amely az elsőosztályú hangzást és csatlakoztatási lehetőségeket kifinomult, prémium erősítőben kovácsolja eggyé. 

Megjegyzés: Arcam AVR31 házimozi erősítő vásárlás esetén egész Magyarországon ingyenes házhozszállítást és szakszerű beüzemelést, illetve kalibrációt végzünk! A készülék megtalálható webshopunkban, további információkért keressen minket elérhetőségeink bármelyikén! 

Amikor az Arcam bejelentette, hogy számos szolgáltatást egységesít legfrissebb, megfontoltan összeállított házimozi erősítő szériájában, néhányunkat, akik nehezen állnak ellen az alkalmi vételnek, rögtön felcsigázott. Nem, az ár nem kimondottan az “alkalmi vétel” kategóriába esik – mégis, tudva, hogy ha egy megfizethetőbb terméket választasz egy gyártó kínálatából, akkor is megkapod a zászlóshajóban lévő legtöbb szolgáltatást, az nagyon vonzó tényező, amikor márkaválasztás előtt állsz. 

De mi van akkor, ha ellenkező oldalról nézzük? Csodás, ha adottak a magas elvárások és egységes hangzás egy komplett szériában. Az általunk eddig kipróbált AV termékek közül több is ilyen megközelítéssel vált a legjobb ár/érték arányú opcióvá. De ha az átlagnál kicsivel többet engedhetsz meg és kimondottan prémium házimozi erősítőt keresel, mint amilyen az AVR31, tudva azt, hogy oly sokban hasonlít olcsóbb rokonaira, nem vesz el a fényéből? 

Az Arcam kiforrott, négytagú családjának csúcsán trónoló AVR31 listaára 3,3 M Ft körüli (itt, a Házimozi Stúdió webshopban elérhető kedvezőbb akciós összegért, szakszerű helyszíni telepítéssel, Dirac beállítással, amit felár nélkül biztosítunk az egész országban!). Alatta a kb. 2,2 M forintos AVR21 található, viszont mindkét modell számos funkción osztozik, beleértve az ESS 9026 Pro D/A konvertert és a hétcsatornás végerősítőt. 

Az AVR31 alapjai megegyeznek a What Hi-Fi?-díjjal jutalmazott Synthesis SDP35 házimozi erősítőével, amely az Arcam testvérmárkájaként tevékeny JBL terméke. Az SDR35 inkább utilitarista kivitel és jobban összpontosít az egyedi installációs csatlakozókra, de hasonló áramköröket tartalmaz, beleértve a hétcsatornás végerősítőt. 

Ez az egyik leginkább felismerhető részlet, amiben az Arcam és JBL házimozi erősítők eltérnek a piactól, ami a Yamaha és Denon csúcsmodelljeihez hasonlóan 11 és 13 csatornás házimozi erősítőkből áll. Az Arcam ragaszkodik a hét csatornához, mert ez a legnagyobb szám, amivel még érezhető kompromisszumok nélkül képesek fenntartani egy sztereó erősítő teljesítményét. Viszont mivel akár 16 csatorna dekódolását is el tudja végezni, az AVR31 processzorként akár 9.1.6. csatornás rendszerek audio sávjait is feldolgozhatja. 

A szerteágazó térhatású hangformátumokkal, melyek közé a Dolby Atmos, DTS:X, IMAX Enhanced és Auro-3D is beletartozik épp úgy, mint a magassági csatornákat nélkülöző Dolby Virtual Height, DTS Neural:X vagy DTS Virtual:X, az AVR31 alkalmas rá, hogy felár ellenében kiegészítsék különálló végerősítővel. Erre az esetre olyan modellt javasol a gyártó, mint a PA410, amely négycsatornás AB osztályú erősítőt tartalmaz, valamint a kétcsatornás PA240 és hétcsatornás PA720. Utóbbiak közül mindkettő ugyanazt a G osztályú erősítő áramkört tartalmazza, mint az AVR31. 

A G osztály alapvetően az AB osztályú erősítő variánsa, amely feszültség kapcsolóval segít maximalizálni a készülék hatékonyságát. Az AVR31 az egyetlen házimozi erősítő az Arcam friss termékcsaládjában, amely G osztályú erősítőt tartalmaz, papírforma szerint 100 W teljesítményre képes akkor is, ha mindegyik csatornát hajtja. Része egy túlméretezett toroid transzformátor is, melyre zajcsökkentés céljából esett a választás. 

Ugyan a végerősítő csatornák mennyisége hagyhat némi kívánnivalót maga után, semmi nem hiányzik az AVR31-ből csatlakozók tekintetében. Összesen hét HDMI 2.1 bemenetet és három kimenetet tartalmaz, melyek közül az összes kezel 8K videó jelet 60 fps képfrissítéssel, emellett adott még 4K 120 fps is, VRR, ALLM, Dolby Vision és HDR10+ támogatással. Az egyik kimenet eARC támogatást is nyújt. 

A hátsó oldalon lévő fizikai csatlakozók magukba foglalnak hat digitális (négy koaxiális, kettő optikai) és hat analóg (RCA) audio bemenetet épp úgy, mint optikai és analóg kimeneteket, továbbá előerősített kimeneteket. Még egy antenna csatlakozó is elérhető az FM/DAB tuner használatához, továbbá USB port és trigger kimenet IR elosztókkal két zónára, egy RS-232 soros és egy Ethernet port társaságában, vezetékes hálózati kapcsolat esetére. A felhasználó hálózaton keresztül, vezeték nélkül keresztül is lejátszhat tartalmakat AirPlay 2, Bluetooth aptX HD, Google Chromecast, Spotify Connect, Roon és Tidal Connect használatával. 

Amikor az AVR31 hálózaton keresztül közvetíti a zenét, nagyvonalú színes kijelzőjén jeleníti meg az albumborítót. Ez a letisztult formaterv a kifinomult szürke készülékházzal és precíz ezüstszínű tekerőgombbal (hangerő szabályzó) egy túlméretezett streamer benyomását kelti. Az AVR31 kétségtelenül olyan terméknek készült, amit büszkén helyezhetsz el a házimozi szobádban, anélkül, hogy egy eldugott rack szekrényben kellene rejtegetni. 

Az AVR31 nem teljesméretű képernyőn jeleníti meg a menürendszerét a hozzá csatlakoztatott TV-n vagy projektoron. Amíg ott egyszerre csak egy beállítást érhetsz el a háttérvilágítású távvezérlővel, teljes beállításhoz jobban jársz, ha az AVR előlapi kijelzőjét, netalán egy azonos hálózathoz csatlakoztatott telefont vagy laptopot használsz. 

Ezt a kényelmetlenséget némileg ellensúlyozza, hogy az Arcam AVR31 támogatja a Dirac Live fejlett szobakorrekciós rendszerét, amely a gyártó közleménye alapján „nagyobb hallgatói középpontot, pontosabb színpad ábrázolást és tisztább beszéd érthetőséget” eredményez. Az eszköz mellé licensz és kalibrációs mikrofon is jár, míg a Dirac Live Bass Control, mely egy mélysugárzó kezelést is lehetővé teszi, feláras opció. 

Feltételezzük, hogy a legtöbb AVR31 vásárló professzionális szakemberrel fogja beüzemeltetni a készüléket, de azért említést érdemel, hogy az erősítő főmenüje belső teszt hangot, hangsugárzó távolságok megadását, hangnyomásszint beállítást, szűrő meredekséget és keresztváltási pontokat is tartalmaz manuális kalibráció esetére. 

Azonban a Dirac lehetőségével mindenképpen érdemes élni. Kipróbáltuk az AVR31-et Dirac és manuális kalibrációs beállítás használatával is. Ugyan előbbi enyhén alacsonyabb hangerőn szólt közvetlen összehasonlításnál, de ha ugyanazzal a hangerővel vetettük össze, akkor összefüggőbb térképzést sikerült elérni egy nagyszabású Dolby Atmos rendszeren. A tesztelés ideje alatt főleg Pure Direct módban hajtottuk az AVR31-et és egy 5.2.2 csatornás rendszert párosítottunk vele, melynek magassági háttérsugárzóit front height pozícióra állítottuk. Nyilvánvaló, hogy ez az erősítő Dirac üzemmóddal és anélkül is bravúros teljesítményt nyújt tiszta, irányított részletességgel. 

A No Time To Die (007 Nincs idő meghalni) 4K Blu-ray kiadását Atmos hangsávval nézve, a materai akciójelenet hiteles realizmussal jelent meg, amiben eddig nem gyakran részesültünk. A távoli részletek néha összeolvadtak, de a lövedékáradat becsapódásai gondtalanul elkülönültek a zengő templomharangoktól, melyek különösen örvénylő hatást váltottak ki annak ellenére, hogy rendszerünk nem tartalmazott hátsó magassági háttérsugárzót. 

Ezt a jelenetet már sok-sok alkalommal megnéztük tesztelő szobánkban. Viszont az AVR31 képes volt a metsző zenei aláfestés olyan kifinomult részleteit megjeleníteni, amiről korábban nem vettünk tudomást. Különösen azokban a pillanatokban, amikor a teret kellett más elemektől elkülöníteni. Ezúttal semmi sem érződött mesterségesen megjelenőnek, Egyszerűen csak figyelemreméltó mennyiségű pontosság, elkülönítés és artikuláció jellemezte, amely élvezhetőbbé tette az erőlködéstől mentes, epikus hangmezőt. 

Átváltva a Dune (Dűne) jeleneteire, az AVR31 bebizonyítja, hogy kellő kapacitással rendelkezik a lehető legjobb ütőerőhöz. Emellett a csendes pillanatokat gyengéden kezeli. Ahogy a kristályos homokszemcsék peregnek, egyszerre érzékelhető nyugalom és mozgás, ami tovább fokozza a film kolosszális hangkitöréseit, beleértve a homokféreg első felbukkanását a sivatagból. Itt a homok csikorgása a földcsuszamlás előtt tisztán hallható marad a növekvő crescendo mellett, ami még több feszültséget ad a csúcsponthoz. A zenekar és az effektusok súlyosan, tisztán ábrázolva és nagy szórással töltik be a teret. 

Ugyanez a jelenet a What Hi-Fi? díjnyertes JBL SDR-35 használatával hajszálnyit több dinamikai mélységet nyújt, főleg a legalsó mélyhangokban, kicsivel több energia és kontroll társaságában. De a két erősítő rendkívül közel áll egymáshoz karakterisztikában, annak ellenére, hogy eltérő közönségnek készültek. 

Zene lejátszásával az AVR31 újabb remek előadást nyújt az Echo And The Bunnymen együttes Never Stop c. számában, éles és fürge tranziensekkel a bevezetőben és a húros hangszereknél. A zongorabillentyűk és a krémesen lágy énekhang keresztül szárnyalja a nyolcvanas évekbeli popdal széleit, amitől sima, mégis lebegő és zenei hangzás lesz az eredmény. 

DNS-e javarészt megtalálható az Arcam megfizethetőbb házimozi erősítőiben is, viszont az AVR31 teljesen más szint. Attól eltekintve, hogy végerősített csatornáinak száma kevesebb, ez az erősítő korszerű AVR funkcionalitást nyújt, kitűnő Hi-Fi hangzással párosítva. Az egyetlen házimozi erősítő, amit eddig hallottunk és ennyire lenyűgözően szólt, unokatestvére, a JBL SDR-35 volt, ami az AVR31-hez képest hajszálnyit jobb dinamikai mélységre és megfogottságra képes, viszont nincsen HDMI 2.1 csatlakozója, ami egyeseknek kompromisszum lehet. 

Jövőálló szolgáltatásai épp olyan meghatározók, minthogy a legjobb hangzást kapod. Ha elég mélyek a zsebeid, akkor az AVR31 ideális választás, hogy dalra fakaszd a házimozidat. 

PONTOK 

Hang: 5 

Megépítettség: 5 

Szolgáltatások: 5 

Előnyök: 

  • letisztult kivitel színes kijelzővel 
  • Tiszta, nyílt hangzás 
  • HDMI 2.1 csatlakozók elérhetősége 

Hátrányok 

  • Csak hét végerősített csatorna 
  • A Dirac Bass control feláras opció 

A fenti cikk a What Hi-Fi? magazin írásának magyarra fordított változata. Az eredeti, angol nyelvű verzió ide kattintva olvasható.