MIÉRTrel-melyladak LEHET EGY REL HOZZÁADÁSA A LEGJOBB, AMIT A HIFI RENDSZEREDÉRT TESZEL?

Soha többé nem építek saját igényeimre szabott hangrendszert anélkül, hogy egy pár olyan minőségi mélysugárzót ne adnék hozzá, amilyeneket a REL épít. Egyszerűen olyan sok lentről-fentig érő teljesítményről kell lemondanod (nélküle), hogy többé ki se hagyom” – mondta nekem Jeff Dorgay néhány napja, miután saját referencia rendszere óriási frissítést kapott egy pár nagyobb modellünk hozzáadásával. „Semmi más, amit az elmúlt 35 év alatt hajszoltam, az élő hangot keresve, nem tudott olyan élő hangélményt hozni a szobámba, mint ez a két relatív megfizethető (REL 212/SE) darab, amit rendeltem (megjegyezzük, hogy referencia rendszere összességében kb. 300 000 $ értékű).

Mi, a REL-nél néha kihagyjuk az egyértelműt – feltételezve, hogy mindenki tudja ezt. Viszont jelentős mennyiségű félreértés és képzavar van a mélynyomók előnyeit illetően, különösen ha a REL sztereó rendszerekbe illesztéséről esik szó. Így szerintünk van értelme elmagyarázni, hogy miért érdemes REL-t használni high end 2-csatornás zenei rendszerben.

Évtizedekig tudomásul vették, hogy a házimozi, mélynyomó nélkül egyszerűen nem házimozi. A 2-csatornás piac viszont jellemzően úgy mutatta be a mélysugárzókat, mint valami elkerülendőt. Miért? Mert a fránya „mozi” mélyládák karaktere nehéz, lassú, és nem integrálható megfelelően egy magas minőségű sztereó rendszerbe. Pontosan ezért létezünk és üldözzük másokkal együtt azt a magával ragadó érzelmes zenei élményt, amit a zenész megálmodott.

Egészen onnan, ahogy a mi mélysugárzóink csatlakoznak a rendszeredhez, az általunk tervezett hangszórók minőségéig, minden hangsúlyos szerepet játszik abban, amitől végül egy mélynyomó a zene alappillérévé válik (nem a mély-közép frekvenciás brummogással, ami a standard mélynyomókat eladja); a pillanat, amikor először hallottam megfelelően beállított REL-t, ugyanaz volt a reakcióm, mint Jeff Dorgay-nak, csak 24 évvel ezelőtt. Szóval mit csinálunk, amitől annyira vagyunk, mint más SUB készítők, és miért csináljuk másképp?

Egy szóban? Mindent.

Mindent a standard mélyládáktól eltérően teszünk, mert a teljesítmény minden változó aspektusát ismerjük, ami ahhoz kell, hogy tökéletesen helytálljon a mélyláda 2-csatornás környezetben. Céljaink alapvetően különböznek más, hagyományos mélynyomó építőkétől.

1.   Először is azon dolgozunk, hogy a szobaakusztika, ami drámai szinten negatívan hat a te basszus visszaadásodra, leküzdhető legyen a mélyládáink többségével. Ha a basszus rossz, akkor a basszustól fölfelé a lejátszott zenédben is minden helytelenül jelenik meg: vékonyan, keményen, harsányan és eldeformálva. Ennek oka valószínűleg nem az, hogy a hangfalaid rosszak, jóval inkább azoknak a hatalmas kompromisszumoknak az eredménye, amiket a hangfalak szobában történő elhelyezése okoz. Megkísérlünk sok lépést helyesen elvégezni, de ezért cserébe sokszor feladjuk a mély, gazdag basszust.

2.   A sebesség a tervezési filozófiánk fémjele. Miért? Mi köze a mély basszus gyorsaságának a „nehézségek nélküli” zeneiséghez? Minden azon múlik, ha egyáltalán kiemelkedő hangot akarunk kapni, hogy mennyire gyors a mélynyomód. Legalább olyan gyorsnak (vagy a mi esetünkben még gyorsabbnak) kell lennie, mint a fő hangfalaknak, különben feltartja a komplett parádét. Hogyan érünk el sebességet? Különböző technológiákkal, de leginkább azzal, hogy a hangszóró mozgó részeiből rengeteg tömeget elveszünk. És gyors, természetes hangú szűrők használatával, ahelyett, hogy digitális áramkört használnánk, hasonlóan sok más vetélytárshoz, akik azzal próbálnak „megoldani” egy problémát. Mindig jobb a problémát csírájában megoldani ahelyett, hogy bandázsokkal tekerjük be, azután, hogy az már létrejött. A gyors, pehelysúlyú, precíz hangszóró gyártásához megszűntettük a lassú keresztváltó szűrőket és egyedi tervezésű, magas áramú erősítőt alkalmaztunk, ami tűhegy pontossággal vezérelhető, és kész is van a recepted egy valóban high end termékhez, ami a legkiválóbb hangfalakkal is felveszi a lépést.

3.   Úgy tervezzük a dobozainkat, hogy minél jobban miniatűr koncertteremként és ne kis kockaként viselkedjenek, ahogy a vetélytársak esetében gyakran előfordul. Tisztában vagy vele, hogy a szögletes test okozza a legrosszabb hangot, ugye? Gondolj arra, hogy a szobák tervezésekor is igyekszünk elkerülni az ismétlődő mértékeket, hogy végül tökéletesen kiiktassunk bizonyos frekvenciákat. Most vegyük mindhárom méretet (Magas x Széles x Mély), tegyük egyenlővé, és kész a komplett rémálom. Ezért van, hogy a dobozainknál, még azoknál is, amelyek látszólag kocka alakúak, igyekszünk jóval inkább olyan arányt elérni, ami hasonló az ősi görög aranymetszéshez, pontosan azért, hogy csökkentsük ezeket a belső kioltásokat. Végül is mindent meg akarunk mutatni abból, amire elképesztő basszus hangszóróink képesek.

4.   A REL-nél egymást kiegészítő tudományok összefonódó ökoszisztémája vezet oda, hogy a rendszer teljesítménye minden tekintetében kiváló. Azért tesszük ezt, mert nem csak a basszus érdekel minket, hanem az olyan basszus, ami minőségi – és nagyon mély -, eljut mindenhova, és csak hozzájárul az eredményhez, de nem vesz el belőle. Ez a fajta gondolkodás határozza meg minden termékünket.

5.   Nem úgy csatlakozunk a rendszeredhez, mint bárki más (bár az is megoldható). Hamar nekiálltunk tesztelni és rájöttünk, hogy egy mélysugárzónak, egy REL terméknek a rendszerbe adoptálásához a komplett hang jelet meg kellett osztanunk a bemeneteinkkel. Ez nekünk egyértelmű, és még mindig elképesztő, hogy vannak vetélytársaink, akik ezzel nem értenek egyet.

Továbbra sem tiszta? Vegyünk bármilyen számodra megbecsült topkategóriás készüléket. Egy világszínvonalú forráskészüléket, gyönyörű hangú előfokot, több ezer dollárnyi kábelezést, és egy erősítőt, ami alkalmas bármilyen hangfal hajtására tökéletesen, erőlködés nélkül. Óriási színpad, gazdag és testes, ugyanakkor a legapróbb finom rezdüléseket is visszaadja. Rendben, ezt jegyezd meg. Most pedig gondolj az abszolút legrosszabb hangú, harsány, túlélezett, bántó magas hangú és dinamikátlan erősítőre. Amit valaha hallottál. Egyértelmű, hogy melyiket választanád a kettő közül. Igen, mi is a top-kategóriást akarnánk. Ezért használunk olyan csatlakozást, különleges magas jelű kábellel (a hangfal kimenetekhez csatlakoztatjuk a bemeneteinket), mert így a hang pontosan olyan lesz, mint a rendszered többi részében.

REL-melylada-csatlakozas

Mindenki más, aki mélyládát készít, támogatja a magas minőségű összekötő kábelek, topkategóriás erősítők használatát. Helyette inkább ketté vágnák a rendszeredet és mint egy rosszul beállított bifokális szemüvegen, úgy hagynák kijönni a jelet a preamp kimenetről. Ez nem ideális, mert a rendszered hangjához hozzájárul az erősítő hangja is, ami a hangfalakkal együtt alkot egységes egészt. A magas jelű összekötésünket használva a mélyhang és a rendszer összesimításához, a REL organikus egységességet eredményez. Olyan rendszert, amiben lehetetlen megállapítani, hogy meddig ér a hangsugárzó és meddig a REL hangja. A REL eközben átvállalja azt az óriási erőfeszítést és magas energiájú kiterjesztést az alacsony frekvenciákban, amik a rendszered alapját képezik.

Olvass el bármilyen REL tesztet az elmúlt tizenöt évből, és kivétel nélkül minden tesztelő arról ír, hogy nem „hallja” a REL-t (ami alatt azt értik, hogy nem tudják a helyét meghatározni, mintha egy különböző entitású hangkeltő lenne, ami alienként lakozik a rendszeredben) és új, teljes sávú, erőlködés nélküli dinamikával, ultra-valóságérzettel egészül ki az eredeti rendszerük. Kezdettől fogva ezt akarják a tulajdonosok.

Csak a REL tudja pusztán átlagos szintről tovább emelni a rendszered; sok pénzt el lehet költeni a Szent Grál keresésére, több ezret (dollár) áldozva kábelekre, megpróbálni kiegyensúlyozni a rendszer különféle hiányait. Már a harmadik új erősítődet hallgatod az utóbbi öt évben, rezgéselnyelő talpakat helyezel mindenféle készüléked alá, szobakusztikai elemeket raksz a sarokba és a mennyezetre, a drága tápszűrőkről nem is beszélve. És míg e komponensek közül sok előnyös, hajlamosak másodlagos, és nem strukturális hibákat kijavítani.

Mégis ami igazán állejtő eredményt produkálhat, azt továbbra is csak vonakodva ismerik el az audiofilek, mert meggyőződésük, hogy mindent hallottak már a többi házimozi-centrikus mélynyomóból és ez is biztos úgy viselkedik majd. Végül lehet választani egy élvonalbeli, REL-alapú rendszer és egy olyan között, amely mesterségesen erőlködik, amiért nem tudja teljes lélegzetben, kiterjedésben mutatni a zenét, legteljesebb formájában. A rendszer, ami lebeg, dinamikában korlátlan és hallhatóvá teszi számodra nem csak a több basszust ad, hanem a kritikus alapokba fektet be, összevegyül az eredeti rendszereddel és harmonikusabb szerkezetet ad minden rezgésnek a zenében. Az eredmény hatalmas, mégis fókuszált hangszínpad és teljes látószögű kép arról, ami a színpadon vagy a stúdióban történt, ez okoz tartós függőséget. Ha egyszer vállalod a REL tesztet és meghallgatsz egy tiédhez hasonló rendszert egy forgalmazónál ki/bekapcsolt mélyládával, utána sosem akarsz majd visszalépni.