da konverter teszt arcam irdac-iiDavid Price, a Hi-Fi Choice magazin szerkesztője szerint a temérdek extrát (többek közt aptX Bluetooth-t is nyújtó) Arcam irDAC-II képességeit nehéz felülmúlni.

Ne feledjük, hogy az Arcam jelentős múlttal rendelkezik DA konverter gyártás terén. Nem próbáltak meg más DAC megoldásokhoz felzárkózni. Nem is volt szükséges, mivel Britanniában ők készítettek először. Delta Black Box nevű eszközük a nyolcvanas évek végén került forgalomba. 299 fontba került, egyetlen bemenetet kínált 48 kHz/16 bit mintavételezéssel – erre volt képes az akkoriban elérhető, 4x túlmintavezérléses Philips TDA1541. Úgy vitték, mint a cukrot, és a “készülékházon kívüli” DA konverter koncepcióját tömegesen népszerűsítette. Négy évvel ezelőtt, látva a DAC kategória látványos újraéledését, nem meglepő, hogy az Arcam újra erre a termékkörre kezdett összpontosítani.  Ezúttal nem fekete doboz, sokkal inkább egy ezüst színű kis téglatest látott napvilágot – ez volt az rDAC. Egy csoportteszt szereplőjeként (HFC 354) jómagam írtam róla, és akkoriban alig hittem el, hogy azon az áron mennyire jónak számított. A kis szürke alumínium házban a Wolfson WM8741 DAC chip – a kor egyik legjobbja – dolgozott, és “elsőnek” számított olyan értelemben, hogy ‘megfizethető’ eszközben aszinkron USB kapcsolatot is nyújtott. Ez azt jelenti, hogy az Arcam mester óraműve kezelte a számítógép USB kimenetéről kapott jelet, ezzel csökkentve a jittert és átruházva az audiofil szerepkört egy olyan interfészre, amit korábban még sokan alábecsültek.

Alapvető újdonságként említhető a fejhallgató erősítő modul, az új aptX Bluetooth bemenet és az ESS ES9016K2M Sabre DAC chip beültetése. Ez azért érdekes, mert a Philips és Wolfson elődökhöz hasonlóan ez a kis szilícium darabka is napjaink slágerének számít. És tényleg, az évtized közepének egyik legfelkapottabb DAC chipje, melyet rengeteg esetben alkalmaznak, beleértve nagyobb testvérét, a 9018 típust is. Okos dolog, hogy az ESS Sabre DAC képes natívan kezelni a DSD-t, és ez pont kapóra jött az irDAC-II DA konverter számára. Ahogy a 192 kHz/24 bites fájlokat, úgy a DSD128-at is gond nélkül kezeli. És valóban, az USB bemenet akár 384 kHz-en is hajtható, míg a koaxiális aljzatán legfeljebb 192, az optikain pedig 96 kHz adatrátát képes feldolgozni. Mindez kellő rugalmasságot nyújt a legtöbb zenerajongó számára (a DSD még jócskán terjedő félben áll), ráadásul az irDAC-II temérdek bemenetet is kínál – két optikai és koaxiális, továbbá egy USB csatlakozót. Közleményük szerint az A49 integrált sztereó erősítő fejhallgatós modulját alkalmazták e típusban is. Belül látszólag egy alkatrész sem tölt be passzív szerepet annak érdekében, hogy az elektronikus zajokat és jittert leszorítsák, illetve hogy a jelút rövid lehessen.

Ha nagyon őszinték akarunk lenni, az irDAC-II önmagában nem olyan bűbájos teremtés, mint amilyen az eredeti rDAC volt. Kicsit olyan ez, mintha az új Mini legyártana egy friss kocsit, ami viszont nagyobb, kövérebb és éktelenebb, hozzájuk hasonlóan úgy tűnik, hogy az Arcam is olyasvalamit fejlesztett, ami az ízlésesség és a nagyobb komfort jegyében született. Utóbbi talán kicsit igazságtalan megállapítás, mivel továbbra is nagyon csinos az eszköz – csak nem olyan kompakt és minimalista, nem a letisztult tökéletességet szónokolja, amiért megkedveltük az eredeti rDAC-ot.  A hangerő vezérlés érdekes, mivel így az irDAC-II lényegében egy digitális előerősítő lett. Nagyon rugalmasan használható, köszönhetően fix és állítható jelszintű kimeneteinek és persze a fejhallgató erősítőnek. Emellett egy kis távvezérlőt is mellékelnek hozzá, így még inkább elhiteti, hogy ő nem forráseszköz, hanem előfok. A szemrevaló bemenetjelző LED fények megmaradtak, ráadásul a jelfolyamtól függően a színük is változik. Mindent egybevéve, ez az eszköz a hangrendszered teljes értékű központjává tehető. Csak adj hozzá egy végerősítőt és hangfalakat, és egy digitális forráseszközt természetesen…

Arcam irDAC-II DA konverter Hangminőség

Ha rákötöd egy jó középkategóriás CD-lejátszó kimenetére, máris nehezebb elhinni, hogy méltányos árú forráseszközt hallasz. A fix jelű kimenetről a várakozásomon felüli hangot kaptam – nyitottsággal, kifejezéssel és részletgazdagsággal, számos kedvelhető adottsággal. Egyik kedvenc nyolcvanas évekbeli pop albumom hallgatásakor (Scritti Politti – Cupid And Psyche) ez máris bebizonyosodott. Ez egy testes, feszes ütemű lemez, erőteljes basszusokkal, melyeket az irDAC-II élvezettel kezelt. Nem mondanám, hogy az alsó tartomány a valaha hallott legcombosabb, de ettől még feszes és mozgékony. A teljes dal (Word Girl) ekörül forog, nyílt basszusok dobják fel. Még jobban feldobja mindezt a tiszta, kellően definiált középtartomány, melyben nagyszerű részletek hallhatóak, beleértve a nyolcvanas évek tipikus szintetizátoros aláfestésének apró rezdüléseit. A hangszerek elhelyezkedése pozitívan észlelhető a keverésben, a retrós lábcineket pedig képes az Arcam teljes popmájukban visszaadni, a harsányság leghalványabb jele nélkül.

Tovább figyelve e tulajdonságát, de átlépve egy sokkal inkább rockos műfajra, Elvis Costello kristálytiszta hangzású Shipbuilding c. száma következett. Ez a megrendítő dal 1983-ban lett rögzítve, mégis frissnek, zamatosnak érződik az irDAC-on keresztül. Costello hangját nem könnyű reprodukálni, de ennek a kis dobozkának nem okoz gondot. Tonálisan nem olyan meleg, mint a kb. 5 évvel ezelőtti rDAC, de nagyon sok információt enged szabadjára; talán örökzöld sláger az előd, de áttetszőbb is, összehasonlítva a precízebb utód fókuszáltabb, lendületesebb modorával. Határozottan észlelhető az ESS Sabre hangzás, de kevésbé olyan mesterkélt, mint más megoldások, és simulékonyabb is. Ez az új DAC elkapja a felvétel erejét és keretbe foglalja, szinte építészmérnöki pontossággal, hogy a lehető legszebb fényben ábrázolja azt. Az USB-re továbblépve már vettem is elő a MacBook Pro-t és indítottam az Audirvana lejátszót. Bekötöttem jól bevált kábelemet és útjára indítottam nagyfelbontású könyvtáramat.  Összességében érezhető előrelépést jelentettek a sima CD-minőséghez képest, főleg skálázás és mélységérzet terén. A basszus mérsékelten erősebb és dinamikailag kifejezőbb, ugyanakkor úgy tűnt hogy a középtartomány kicsit a hangsugárzók sávja mögé kúszik. Kate Bush fantasztikus Snowflake c. száma gyönyörűen magával ragadott, az énekesnő hangja talán nem annyira melegen, de rendkívül lágyan szólt, miközben eggyel tovább lépve (Alex De Grassi – The Water Garden, DSD) kristálytiszta, és lenyűgözően nyitott kép tárult elénk. A Direct Stream Digital zenék jelenlegi szűkössége nem fog örökké tartani, úgyhogy ez mindenképp fontos szolgáltatás az irDAC-II tudástárából.

Noha az aptX a Bluetooth hifis mellékvágánya, nem igazán veszi fel a versenyt a CD-vel, pláne nem a veszteségmentes formátumokkal. Mégis nagyon jó ötlet volt alkalmazni, ugyanakkor stabilan, hibáktól mentesen képes biztosítani a jelfolyamot. A vártnál jobb hangot nyújt, és hasznos, kényelmes extrát jelent. Hangminőség terén áldoznunk kell a részletesség és mélységérzet terén, de nagyon egyenletes és bizonyos értelemben zenei marad a karakter – ami a szórakozást alapvetően pozitívan befolyásolja. Mindent összevetve, az előadás minden bemeneten meggyőző.

irDAC-II DA konverter konklúzió

A rengeteg bemenet, előerősítő funkció, remek hangzás és kifogástalan megépítettség sok kedvelhető tényező az irDAC-II javára. Kerek egész termék, mely problémamentes működést garantál, és jó munkát végez rengeteg forráseszköz ill. fájlformátum megszólaltatása során. Erősen ajánlott annak ellenére, hogy rengeteg kihívója akad. Mint mindig, ha teheted, most is próbáld ki vásárlás előtt!

Az eredeti  nyelven írt cikk a 2016. júniusi Hi-Fi Choice magazin hasábjain jelent meg.

Írta: David Price

Az irDAC-II DA konverter kipróbálható nálunk!

 

Látogassa meg bemutatótermünket, és fedezze fel az Ön által kiszemelt eszköz valódi tudását!